GRU
Czy lektury muszą być nudne? Oczywiście, że nie. Aby rozbudzić u uczniów ciekawość literacką, rozwijać aktywność czytelniczą, doskonalić czytanie ze zrozumieniem, zachęcić rodziców do współpracy ze szkołą, zintegrować zespół klasowy, promować szkołę i jej mocne strony - uczniowie klasy IIIa naszej szkoły przystąpili do ogólnopolskiego projektu edukacyjnego wspierającego rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas I-III ,,CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”.
czytaj więcej...
W dobie dzisiejszych czasów, gdzie prym wiodą gry komputerowe i smartfony bardzo ciężko jest zachęcić dzieci do czytania książek, a tym bardziej lektur. Aby zainspirować dzieci do czytania wprowadzono do klasy IIIa projekt edukacyjny jako innowację pedagogiczną, upowszechniający czytelnictwo wśród uczniów klas I-III, którego założeniem jest zachęcenie dzieci do czytania książek poprzez aktywną działalność edukacyjną.
Projekt składa się z trzech modułów. W miesiącu wrześniu rozpoczęliśmy przygotowania, czyli zebraliśmy zgody od każdego rodzica na udział dziecka w projekcie i publikację zdjęć . Następnie wychowawca klasy przygotował dla każdego ucznia „Lekturnik”, w którym będziemy zamieszczać najważniejsze informacje dotyczące wybranej lektury. Wybraliśmy spośród czterech proponowanych lektur – książkę „Dzieci z Bullerbyn”, która najbardziej zaciekawiła uczniów klasy IIIa.
Przygodę rozpoczęliśmy od obejrzenia krótkiego animowanego filmu, przedstawiającego wartości, wypływające z czytania książek, a następnie ulepiliśmy bohatera filmiku - małego przyjaciela – „Czytusia”, który będzie towarzyszył nam i zachęcał do pracy przy realizacji wszystkich trzech modułów.
Przygotowaliśmy w klasie Kącik Czytelniczy i rozmawialiśmy na temat tego: „Jakie korzyści przynosi czytanie książek?”
Odwiedziliśmy nową Bibliotekę Publiczną w naszym mieście – Lubitekę. Panie oprowadziły nas po całej bibliotece i opowiedziały, z czego możemy korzystać, będąc czytelnikiem. Kolejna nasza wizyta w Lubitece była poświęcona spotkaniu autorskiemu z panią Justyną Kierat, która ciekawie opowiedziała nam o tym, co jest potrzebne, aby napisać książkę i zaprezentowała swoją bardzo ciekawą książkę o życiu pszczół.
Głośno czytaliśmy kolejne rozdziały w klasie przez chętnych uczniów, zapraszając także do głośnego czytania rodziców i starsze koleżanki. Również zachęcaliśmy w domu swoich rodziców do poczytania nam niektórych rozdziałów. Z kolei my czytaliśmy naszemu rodzeństwu i rodzicom głośno te fragmenty książki, które nas najbardziej zainteresowały i rozbawiły. Wykonaliśmy ciekawe zakładki do książek, które podarowaliśmy uczniom również z klasy trzeciej, ale Szkoły Podstawowej nr 4 , w której gościliśmy i zachęcaliśmy do przeczytania lektury poprzez odczytanie wybranych rozdziałów książki przez Szymka Krawczyka, Maję Kulik i Rafała Porębę z naszej klasy. Wybraliśmy się również do Przedszkola nr 4, gdzie grupa uczniów z naszej klasy zaprezentowała piękne głośne czytanie fragmentu lektury grupie 5 latków i grupie 6 – latków, opowiadając o przygodach bohaterów z Bullerbyn. Swoje opowieści dzieci wzbogaciły przygotowanymi ilustracjami, co wzbudziło wśród przedszkolaków wielkie zaciekawienie i zainteresowanie. Przedszkolaki otrzymały od nas kolorowanki przedstawiające sceny z przeczytanego fragmentu książki.
Odwiedziliśmy Muzeum Pro Memoria, gdzie w ciekawy i atrakcyjny sposób zapoznawaliśmy się z legendami dotyczącymi miejscowości w naszym powiecie. Współpracowaliśmy w grupach tworząc przepiękne sceny do lektury (prace plastyczne przedstawiające najciekawsze przygody rówieśników z Bullerbyn), stworzyliśmy makiety domów bohaterów. Następnie pisaliśmy list do ulubionego bohatera - chłopcy do Lassego, a dziewczynki do Lisy. To jeszcze nie koniec naszej wspólnej zabawy z lekturą. Zaprosiliśmy naszych rodziców do współpracy z nami i wzięcia udziału w konkursie na najciekawszy plakat zachęcający do przeczytania książki. W konkursie tym wzięły udział rodziny: Czarka Machonia, Bartka Uherka, Mai Kulik, Roberta Przybyłka, Łucji Danielczok, Marty Podbioł, Poli Sitek, Wiktorii Henel i Oli Ochockiej. Wszystkie prace były bardzo ciekawe, a uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy i nagrody. Przygotowaliśmy na szkolnym korytarzu gazetki zachęcające do zapoznania się z przygodami bohaterów z Bullerbyn. W naszych Lekturnikach opisywaliśmy najciekawsze przygody bohaterów, określaliśmy ich cechy, utrwalając przy okazji poznane części mowy, wymyślaliśmy i tworzyliśmy gry na tablet. W tygodniu poprzedzającym Boże Narodzenie odwiedziliśmy klasę Ic i IIIb, przeczytaliśmy fragment książki „Dzieci z Bullerbyn”,aby przybliżyć dzieciom zwyczaje świąteczne panujące w Szwecji.
W celu podsumowania naszego pierwszego modułu, którego realizacja powinna zakończyć się do 31 grudnia stworzyliśmy piękne Lapbooki. Ostatnim naszym zadaniem było dokonanie samooceny.
Certyfikat Przyjazna Szkoła
Certyfikat Szkolny Klub Wolontariatu
Wszystkie kolory świata UNICEF
Wiarygodna szkoła
Szkoła promująca zdrowie II stopnia
Bezpieczna szkoła - Bezpieczny uczeń
Bezpieczna szkoła - Demokratyczny kraj
Certyfikat Dziewczynka z zapałkami za wolontariat